قطار رقابت‌های آزمون سراسری نوبت دوم سال ۱۴۰۳ با اتمام آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی به ایستگاه پایانی رسید.

پنجاه و چهارمین سال برگزاری کنکور تاریخ آموزش عالی ایران در حالی سپری شد که رقابت داوطلبان طی این سال‌ها در ۵۶ آزمون سراسری به ثبت رسید.

سابقه برگزاری اولین کنکور یا آزمون سراسری به منظور پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد و پس از آن، همه ساله به جز سال‌های انقلاب فرهنگی، این رقابت علمی در کشور و برخی حوزه‌های امتحانی خارج از ایران برگزار شده است.

تا ۱۴۰۱، آزمون سراسری یک بار در سال و اغلب در بازه زمانی نیمه نخست تیرماه برگزار می‌شد، اما به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۲ برگزاری کنکور به صورت دو نوبته در آمد و رقابت‌های داوطلبان نوبت اول در دی‌ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم در تیرماه ۱۴۰۲ صورت گرفت.

امسال نیز این روند تداوم یافت و نوبت اول آزمون سراسری در روز‌های ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه و نوبت دوم آزمون در روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیرماه به ترتیب برای داوطلبان پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی و علوم تجربی برگزار شد.

به لحاظ آمار داوطلبان، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری به سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ برمی‌گردد به طوری‌که مجریان کنکور سال ۱۳۸۱ شاهد رقابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند و با توجه به محدودیت نسبی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آن زمان، رقابت بسیار تنگاتنگی میان داوطلبان برای کسب صندلی دانشگاه برقرار بود.

با توجه به تغییرات جمعیتی کشور، از سال ۱۳۸۲، آمار داوطلبان کنکور روند نزولی گرفت تا جایی که کنکور سال ۱۳۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ داوطلب داشت.

از آن پس، شمار داوطلبان کنکور مجددا اندکی افزایش یافت ولی در همه‌گیری کرونا دوباره با کاهش نسبی روبه‌رو شد و با عادی شدن شرایط، نهایتاً طی چند سال گذشته تقریبا در حدود یک میلیون نفر ثابت مانده است.

در دومین نوبت آزمون سراسری امسال تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر ثبت‌نام کردند

در دومین نوبت آزمون سراسری امسال تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر شامل ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ زن (۶۳ درصد) و و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ مرد (۳۷ درصد) ثبت‌نام کردند.

در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ نفر ثبت‌نام کرده بودند که ۴۴ هزار و ۶ نفر (۳۵ درصد) زن و ۸۱ هزار و ۱۱۳ نفر (۶۵ درصد) مرد بودند و صبح دیروز پنجشنبه، ۲۱ تیرماه به رقابت با یکدیگر رفتند.

گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۲۷۰ هزار و ۷۵۲ نفر داوطلب داشت که ۱۷۸ هزار و ۶۴۸ نفر (۶۶ درصد) زن و ۹۲ هزار و ۱۰۴ نفر (۳۴ درصد) مرد بودند و آنها هم در نوبت صبح پنجشنبه، ۲۱ تیرماه در جلسه آزمون حضور یافتند.

گروه آزمایشی هنر ۴۶ هزار و ۳۱ نفر داوطلب داشت که تعدادی از آنها داوطلب دو رشته‌ای محسوب می‌شوند به این صورت که علاوه بر یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی (ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی)، هنر را به عنوان گروه آزمایشی دوم خود انتخاب کرده‌اند و هنر برای برخی دیگر از داوطلبان، گروه آزمایشی اصلی بود.

استقبال داوطلبان زن برای شرکت در آزمون گروه هنر، چشمگیر بود به گونه‌ای که ۷۸ درصد جمعیت کل داوطلبان این گروه را به خود اختصاص دادند و ۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر زن و تنها ۱۰ هزار و ۲۵۲ نفر مرد، داوطلب گروه آزمایشی هنر شدند.

گروه آزمایشی زبان‌های خارجی هم وضعیت مشابه گروه هنر داشته و در کنار داوطلبان اصلی خود، داوطلبان دو رشته‌ای از دیگر گروه‌های آزمایشی نیز داشت.

در مجموع، ۷۰ هزار و ۹۲۲ نفر برای شرکت در آزمون در گروه زبان‌های خارجی ثبت‌نام کردند که این آمار شامل ۴۷ هزار و ۵۲۴ نفر زن و ۲۳ هزار و ۳۹۸ نفر مرد بود. آزمون این گروه برای پذیرش دانشجو در رشته زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، روسی و آلمانی برگزار شد.

داوطلبان دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی در نوبت بعد ازظهر دیروز، ۲۱ تیرماه در جلسه آزمون حاضر شدند.

علوم تجربی در آزمون امسال تقریبا ۴۸ درصد جمعیت کل داوطلبان را به خود اختصاص داد

علوم تجربی که طی سال‌های گذشته به پرطرفدارترین گروه آزمایشی کنکور تبدیل شده است نیز در آزمون امسال تقریبا ۴۸ درصد جمعیت کل داوطلبان را به خود اختصاص داده بود.

تعداد ۴۷۱ هزار و ۳۹۰ هزار نفر برای رقابت در گروه آزمایشی علوم تجربی، نام‌نویسی کرده‌اند که ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر (۶۷ درصد) را داوطلبان زن و ۱۵۶ هزار و ۷۹۰ نفر (۳۳ درصد) را داوطلبان مرد تشکیل می‌دهند.

داوطلبان گروه علوم تجربی، در نوبت صبح امروز، ۲۲ تیرماه در جلسه آزمون حاضر شدند.

نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در یک هزار و ۷۴۷ حوزه فرعی واقع در ۶۲۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ۴۰۸ شهرستان کشور و همچنین حوزه‌های امتحانی ۱۵ کشور خارجی برگزار شد.

 نوبت دوم آزمون سراسری مطابق برنامه زمانی پیش‌بینی شده از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور قرار بود در روز‌های ۷ و ۸ تیرماه برگزار شود، اما در پی شهادت رئیس جمهوری کشورمان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد و همزمانی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری نوبت دوم کنکور، دو هفته به تعویق افتاد.

نتایج نهایی کنکور در دهه اول مهر ماه منتشر می‌شود

کارنامه اولیه حاوی نمرات خام و نمره آزمون اختصاصی (کنکور) داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری هفته آخر مرداد یا اوایل شهریورماه اعلام خواهد شد و کارنامه نهایی و ملاک عمل دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ به همراه دفترچه انتخاب رشته و نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی در دهه اول شهریور ماه منتشر می‌شود.

نتایج نهایی کنکور نیز در دهه اول مهر ماه منتشر می‌شود تا پذیرفته‌شدگان از نیمه مهر در کلاس دانشگاه حاضر شوند.

برچسب ها: آزمون سراسری ، کنکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار